Aale UI bliver Future Vejle-samarbejdsklub nummer 29

Foto: Daniel Abedeny

Aale Ungdoms- og Idrætsforening, i daglig tale Aale UI, er ny samarbejdsklub under Future Vejle. Klubben er beliggende i den nordlige del af Hedensted Kommune og bliver Vejle Boldklubs 29. samarbejdsklub.

Af Lars Christensen | 16. maj 2023

Tidligere på sæsonen blev Future Vejle-samarbejdet udvidet med Øster Starup Vester Nebel (ØSVN), der er en klub beliggende syd for Vejle, og denne gang udvides klubsamarbejdet med en klub i den nordlige del af det område, der normalt rekrutteres samarbejdsklubber fra.

Peter Lund, der er børne- og ungdomsudviklingstræner, ser frem til at få Aale UI med under paraplyen til gavn for VB Akademiet – og for børne- og ungdomsfodbolden i lokalområdet.

- Future Vejle-samarbejdet er for klubberne i vores naturlige nærområde, og Aale er beliggende i den nordlige del af Hedensted Kommune, og de er naboklubber til Tørring IF, Ølholm Boldklub og Hedensted IF, der hver især er gode og vigtige samarbejdsklubber for os. Det er et område, hvor der er et godt potentiale, fordi der er god befolkningsvækst og mange tilflyttere. Tidligere har Aale haft holdsamarbejde med Rask Mølle OI, men nu står de igen alene, og vi ser frem til at være med til at udvikle fodbolden og mulighederne i Aale, indleder Peter Lund.

- I Future Vejle-samarbejdet bliver Aale UI en af de mindre klubber, men vi har oplevet en meget engageret klub med initiativrige trænere og ledere i vores dialog med dem. De vil gerne udvikle deres tilbud til både spillere og trænere og være en del af det klubnetværk, der også er i Future Vejle, siger Peter Lund.

Det kommende samarbejde mellem Vejle Boldklub, Future Vejle og Aale UI indebærer flere ting.

- Aale UI har allerede været meget nysgerrige omkring, hvad de kan få ud af dette samarbejde. På den ene side er der muligheden for spillerbesøg og oplevelser for spillere og trænere på Vejle Stadion, og så er der hele VB-coachingplatformen, som er en øvelsesbank til dagligdagen ude i klubberne.

- I deres størrelsesorden er Aale UI en interessant klub, fordi den er godt drevet, har fine faciliteter tæt på skolen i et godt lokalsamfund, og så arbejder de også på at blive DBU Børneklub. Vi ser frem til at være med til at præge udviklingen i klubben i fremtiden og byder dem velkommen i Future Vejle-samarbejdet, siger Peter Lund.

Aale UI: Medlemmerne får bedre tilbud i fremtiden

Maria Wohlert, der er en del af fodboldudvalget i Aale UI, er på vegne af Aale UI glad for, at den dialog, der blev indledt tidligere i år, nu resulterer i, at klubben træder ind i Future Vejle-samarbejdet.

- Vi har haft en god dialog med Peter Lund og Future Vejle, og det resulterede i, at vi besluttede os for at træde ind i klubsamarbejdet. Det var en nem beslutning, da det kom til stykket, fordi vi kunne se mange fordele som klub. For os drejer det sig om, at vi skal give medlemmerne og trænerne bedre vilkår i dagligdagen, og så ligger der også nogle oplevelser i det for os, ligesom vi også med glæde har konstateret, at vi nu samarbejder med en nyoprykket Superliga-klub, siger Maria Wohlert.

- Aale UI er ikke den største prik på fodboldlandkortet, men vi ønsker at give vores medlemmer de bedste tilbud. Vi er et lokalsamfund med et godt sammenhold, hvor der er plads til alle fodboldspillere på alle niveauer, og vi har yngre årgange med på til 14-16 spillere pr. hold.

Klubben har både et herre- og kvindeseniorhold og har ungdomshold fra U10-U14.

- Der er et fint potentiale til flere hold i klubben i fremtiden, og vi har mødt en stor imødekommenhed i Vejle Boldklub, hvor der er interesse i at udvikle klubben, spillerne og trænerne til gavn for alle, så vi ser frem til rigtigt at træde ind i Future Vejle, siger Maria Wohlert.

Aale UI bliver den 29. samarbejdsklub under Future Vejle. Læs mere om klubsamarbejdet her og se de øvrige klubber.