Nederlag, men god 2. halvleg af ungt VB-hold i Future Cup

Foto: Ole Kristensen

Akademiet leverede stort set holdet, da VB mandag eftermiddag tabte 0-2 i Aarhus mod AGF. Vejlenserne var således udfordrede mod et mere seniorpræget hjemmehold, men bagud 0-2 ved pausen kom VB godt igen i 2. halvleg og kunne sagtens have bragt spænding ind i kampen. Det blev dog ved 2-0 til De Hvi’e.

Af Ole Kristensen | 15. april 2024

Med anfører Tobias Lauritsen som klart mest erfarne siger det sig selv, at det var med tryk på Future, at VB stillede op i Fredensvang til sæsonens fjerde kamp i Future Cup. VB er i øjeblikket udfordret på skadesfronten og valgte at lade næsten alle fra SL-truppen blive hjemme. Det var således et rent VB-ungdomshold, og da AGF stillede med et halvt seniorhold fra klubbens 3F Superligahold, var vejlenserne mere end matchet på fysik og erfaring. Fx spillede kæmpen Tobias Anker, tidligere Vendsyssel, alle 90 minutter i Gymnastikforeningens forsvar.

VB havde 22 spillere med, og ingen spillede fuld tid. Gæsterne lagde ud med Gustav Nørregaard Knudsen på mål bag Anders Sønderskov, Theis Eskildsen og Lukas Henriksen. Andreas Tomaselli og Lasse Flø var wingbacks, mens Oliver Amby, Tobias Lauritsen og Mads Lauenstein lå centralt. Fremme Frederik Flaskager og Tobias Lykkebak.

De rødblusede blev fra start trykket af såvel en ikke ubetydelig modvind som et aggressivt pres fra aarhusianerne. Allerede i det 2. minut sparkede hjemmeholdets Peter Bjur på stangen, og efter 10 minutter kom værterne foran, da Mark Steffensen stod fri ved bageste stang ved et indlæg og nemt kunne bringe de hvidblusede foran. Det syntes at skulle blive en lang eftermiddag i Fredensvang for trængte vejlensere!
Langsomt fik udeholdet sig dog lidt befriet mod stærke aarhusianere, og spillere som Tobias Lauritsen og Theis Eskildsen kunne fysisk være med og sætte sig igennem. Det var dog uhyre sparsomt, hvad VB selv kunne bidrage med offensivt i de første 45 minutter, og det skulle da også blive 2-0 med en håndfuld minutter igen. AGF’erne opfangede en fejlaflevering fra Anders Sønderskov, og Frederik Emmery kunne fordoble føringen.

Værterne fortsatte trykket umiddelbart efter pausen, da et afrettet skud var ved at sejle i mål og øjeblikket efter, da Gustav Knudsen måtte diske op med en god redning på Frederik Emmerys forsøg.
Men nu greb vejlenserne med vinden i ryggen mere og mere fat i kampen, og i det 51. minut kom så det første forsøg fra gæsterne i kampen, da Tobias Lykkebak kvalificeret testede Jonathan Hutters, til daglig GF’s tredjekeeper og en af klubbens egne.
Der blev gået til stålet, og dommer Nanna Løf Mørch Andersen måtte hele fem gange gribe til kortlommen for at dæmpe gemytterne med gult.

Gæsterne fik mere og mere greb om spillet og tilspillede sig omkring en time spillet fire hjørnespark umiddelbart efter hinanden! Blandt de i det hele taget mange hjørnespark, de rødblusede havde efter pausen, blev flere klogelig taget kort, for høje indlæg ind mod Tobias Anker kom man ikke langt med …
Niclas Hougaard og Steffen Kielstrup skiftede nu otte mand, og kort efter havde også Tobias Lykkebak som den sidste spillet færdig.
VB kunne snildt have reduceret mod slutningen, som helt tilhørte gæsterne. Med en halv snes minutter igen burde Mohammad Tamim have reduceret, da han kom til helt frit hovedstød i det lille felt efter et glimrende indlæg af Silas Valbak, men Hutters reddede flot. Og øjeblikket efter var det Valbak selv, der fyrede kompetent af, men ny fin redning af Hutters.

Således blev det da ved 2-0 i en kamp, som de unge VB’ere endte med at få okay ære af.
Der resterer to kampe i Future Cup. En udekamp mod Hvidovre og en hjemmekamp mod FC Nordsjælland.

Niclas Hougaard: God læring for spillerne

VB’s U19 træner Niclas Hougaard var meget naturligt med i Aarhus for at coache spillerne sammen med Steffen Kielstrup.
- Det var generelt en fed kamp, konkluderede Hougaard. – Men det er oplagt, at vi har det svært før pausen. Vi er kyst i starten og står lidt for stille og får ikke udnyttet de rum, der byder sig. Spillere som Tobias Lauritsen og Oliver Amby forsøger at skabe noget struktur, og Theis Eskildsen har godt styr på deres store angriber, men det havde været rart med lidt flere spillere, der var steppet op. Vi flytter os ikke hurtigt nok, så vi kan undslippe deres mandsopdækning, og vi er ikke gode nok til at fastholde bolden.

Træneren var langt mere tilfreds med 2. halvleg.
- Vi snakkede om i pausen at få sat flere pasninger sammen og flere rotationer spillerne imellem, og det lykkedes vi meget bedre med i de sidste 45 minutter. Og vi får en masse hjørnespark og gode chancer til sidst. Vi er jo fysisk underlegne, men får vist, at så kan vi i stedet nogle andre ting. Vi er mere kreative og får sat os bedre igennem.

Hougaard mente, det var god læring for hans spillere.
- Vi skal jo til Aarhus igen med U19 og møder også andre fysisk stærke hold, så det var god læring.
Træneren fremhævede Theo Laursen for et godt indhop, ligesom ”Bisse” trådte tydeligt frem inden pausen. Også Brigth Appiah viste ved sit indhop, at han kan matche store 3F Superligaspillere.

Future Cup 2023-24, Fredensvang, Aarhus
Mandag den 15. april 2024 kl. 15.00
AGF - Vejle Boldklub 2-0 (2-0)
11. 1-0 Mark Steffensen