Hvidovre sparker VB i en svær situation

Foto: Johnny Kristensen

Nok er der stadig 18 point at spille om, men det, VB viste en dejlig forårseftermiddag i Hvidovre, var selvfølgelig ikke et 3F Superligahold værdigt. Bundproppen fik sæsonens første sejr, og 2-1 cifrene var snarere for små, da værterne bl.a. tillod sig at brænde et straffe. VB-offensiven var ikke uvant tandløs, og først dybt inde i overtiden lykkedes det Onugkha at reducere, men for en sjælden gangs skyld var også defensiven fuld af huller. Takket være de øvrige resultater har VB dog stadig en redning inden for rækkevide.

Af Ole Kristensen | 21. april 2024

VB trækkes i øjeblikket med skader, og Ngbakoto, Kirkegaard og Emmanouilidis er ukampdygtige. Davide Čolina var imidlertid blevet klar igen og overtog wingbacken for Albornoz. Derudover havde Onugkha fået en startposition, hvilket kostede Victor Lind pladsen. Topscoreren var striker med Juwara og AK på siderne.
Værterne var uden en skadesramt Makienok og en karantæneramt Jonas Gemmer.

Der var sol over Sollentuna Allé, og et pænt kontingent VB-sindede fra både Jylland og Kbh. havde fået plads i solsiden bag målet på en af de mange mobiltribuner. Borgerne i 2650 har i udbredt grad mistet troen, og kun 2140 var mødt frem i det fine vejr. De, der blev væk, vil ærgre sig over at have misset HIF’s første hjemmesejr i sæsonen.

VB kom optimistisk og aggressivt ud til kampen og var allerede tæt på efter under to minutter spillet. Čolina kastede langt, og A.K. Jacobsen kom en brøkdel af et sekund for sent til at skubbe bolden i mål.
Onugkha havde en kæmpechance et par minutter efter spillet op af AK, men uskarp afslutning af topscoreren.
Hjemmeholdet ville dog også lege med, og yderligere to minutter senere måtte Čolina forhindre Tobias Thomsen i at heade i mål. Det efterfølgende hjørnespark endte med et hovedstød på stolpen fra hjemmeholdet.

I det hele taget mistede gæsterne det greb, de havde om kampens første minutter, og værterne kunne bringe sig foran med en snes minutter spillet. Provstgaard tabte en hovedstødsduel til Lirim Qamili, hvilket bragte Christian Greko i fuldt firspring mod baglinjen. Hans indlæg kunne Tobias Thomsen uhindret heade i mål.
Skidt syntes at blive vekslet til værre for de på dagen sort/hvide vejlensere. Dommer Jakob A. Sundberg blev kaldt til VAR-skærmen og dømte noget, han havde vinket afværgende for i første omgang: Straffespark til HIF begået af Albentosa. Qamili sendte dog forsøget fra ellevemeterpletten højt over mål.

Gæsterne greb nu taktstokken og pressede – imidlertid virkningsløst - de rødblå. Kunne vejlenserne ikke selv skabe chancer foran HIF-målet, var hjemmeholdet imidlertid selv i stand til det. Efter et gigantkoks i Hvidovre-forsvaret endte bolden hos en fri German Onugkha, der dog på ny uskarpt trillede bolden forbi det tomme mål.
I 1. halvlegs overtid havde AK bolden i mål, men Sundberg så en hånd i opspillet, så ingen pølser af det skind. 1-0 ved pausen.

Hjemmeholdet kom bedst ud efter pausen, og en helt fri Thomas Jørgensen sparkede over i det 50. minut.
Prelec forsøgte at vende slagets gang ved at udskifte Velkov med Tobias Lauritsen og gå over til en firebackkæde.
HIF var dog fremdeles farligst, og anfører Fredslund skabte en kæmpe chance efter 54 minutter, men VB slap med skrækken, og Prelec bragte nu Lind og Barry for Juwara og Ofori.

Vi måtte frem til det 78. minut, før gæsterne kunne notere sig for den første chance efter pausen – Čolina sparkede afrettet i sidenettet. Lidt senere endte et hovedstød af Onugkha i labberne på Filip Djukic.
I den anden ende måtte Trott i det 83. minut redde stort på Tobias Thomsen, men minuttet efter afgjorde hjemmeholdet kampen definitivt. Efter at adskillige VB-forsøg på clearinger nærmest havde et islæt af komik, kunne Tobias Thomsen sparke 2-0 målet i kassen.
Elvius afløste AK i slutminutterne. Tobias Lauritsen sparkede over, og i det 6. minut af overtiden lykkedes det German Onugkha at gøre lidt for målscoren ved at heade reduceringen i kassen, da han ude i feltet pandede en høj fremlægning fra Barry ind helt ude ved stolpen.

Advarsler til Albentosa og Lauritsen, mens Hvidovre reddede sig tre af de gule.
Nørreskovens Drenge kan på fredag stadig hoppe over stregen ved at vinde i Lyngby, men formpilen peger i øjeblikket nedad. Opportunismen og troen, som vi har set i masser af kampe tidligere på sæsonen – også i nogle af de mange snævre nederlag mod topholdene – er lige nu afløst af tristesse. Der skal et wake-up-call til, og så ville det ikke være nogen skade til, om Emmanouilidis og Kirkegaard snart blev klar, så der ville være lidt flere alternativer i offensiven, som pt er alt for uskarp til at udrette særlig megen skade hos modstanderne.

Stemningen er nok ikke til det lige nu, men der er brug for alle gode kræfter – også på lægterne – på fredag i et nyt forsøg på at vende pilen den rigtige vej. Så alle mand til Lyngby …!

Kvalifikationsspil, 3F Superliga 2023-24, Pro Ventilation Arena, Hvidovre
Søndag den 21. april 2024 kl. 14.00
Hvidovre IF – Vejle Boldklub 2-1 (1-0)